torsdag 22 september 2011

Min kamp av K O Knausgård



Jag var mycket tveksam till att läsa denna bok. Hur kan en för den stora publiken okänd författare ge sig i kast med att skriva sin självbiografi i 6 delar och våga tro att någon vill läsa den. Men tack vare att den blev så omskriven och hyllad så kunde jag inte låta bli att läsa den. Och bara efter 20 sidor så är man fångad av hans språk och hans sätt att beskriva livets små tarvligheter in i minsta detalj.Visserligen handlar första delen om stora saker också, den fokuserar på hans relationen till sin pappa. Boken handlar till stor del om uppväxten med pappan, som han aldrig kommer nära, aldrig blir riktigt klok på, och om pappans död och bestyren med begravningen och städandet av pappans hus.
Och de som hyllar Min kamp har alldeles rätt. Jag ser fram emot del två och tänker att det är inte omöjligt att jag läser alla sex delarna.

1 kommentar:

  1. Hej mamma! Då kanske jag lånar den när jag kommer och hälsar på! :)

    SvaraRadera