måndag 26 september 2011

Tinker, tailer, soldier,spy

Igår kväll var jag och tittade på Tomas Alfredssons film som jag varit nyfiken på sen den visades på Venedigs filmfestival. Filmen var otextad engelska och detta var en historia som krävde att man förstod allt som sades så jag missade nog en hel del. Tur att min älskling hade läst boken och kunde sufflera handlingen för mig. Det var ett finstämt foto, fina lugna tagningar, bra skådespeleri och bra musik. Jag skulle gärna se om filmen med svensk text. Spionhistorier är ingen genger som jag läst tidigare och det beror  på att mitt intresse för den sortens historier är litet. Men vem vet kanske jag läser Mullvaden som den heter på svenska av John Le Carré. Många säger att det är en av hans bästa av de 23 spionhistorier han skrivit. Åtta av dem har filmatiserats. The Constant Gardener 2005, regi Fernando Meirelles var den som kom innan Alfredssons Tinker, tailer, soldier,spy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar